UMRAH DAN ZIARAH MAKKAH MADINAH 1 JANUARI 2015 HINGGA 12 JANUARI 2015


Pertama kali aku teringin ke Tanah suci Mekah untuk mengerjakan umrah sejak tahun 2010 lagi. yang pastinya...dalam usia hampir menjangkau 40 tahun..aku tidak pernah menjejaki bumi Makkah Al mukarramah. aku juga tidak tahu apa motif untuk aku ke sana. gusar pun ada sebab memikirkan di sana jika aku diizinkan menjejaki kaki ke sana nanti...aku takut Allah Taala balas terhadap dosa-dosa yang amat banyak aku lakukan sepanjanng hidupku yang hampir menjangkau 4 abad. Samatelah dosa kecil..dosa besar juga terlalu banyak aku buat. biarlah apa orang kata apabila membaca coretanku nanti namun tiada niatku untuk riak...hanya Allah Taala sahaja yang tahu apa yang terkandung dalam hatiku ini..jauh di sudut hati, aku ingin berkongsi apa yang ku rasa dan ku pandang dan ku alami.

Aku akui aku tidak pandai membaca ayat-ayat suci Al-Quran..aku juga jahil dengan hukum hakam agama. Pada bulan Mac 2014, aku ke Matta Fair di Shah Alam. di sana aku mendaftar dengan Al-Faizin Travel dengan bayaran RM600 untuk 2 orang. Aku dan Suamiku. Tarikh untuk mengerjakan umrah adalah ku pilih 1 hb Januari 2015 hingga 12 Januari 2015. Aku pilih umrah bajet sebab memikirkan bajetku dan suami ku di dalam poket juga. Harga matta fair adalah RM5190 per pax dan sebilik dengan suamiku. jika bilik berempat..harga pakej adalah lain pula. iaiutu kurang RM500 daripada harga pakej.

Tiga bulan sebelum tiba masa aku berangkat mengerjakan umrah, aku cuba persiapkan diri untuk mengikuti kelas mengaji al-Quran secara Al-Baghdadi. Tiga bulan dengan bayaran yuran RM100 sebulan namun kelas yang dijadualkan seminggu sekali kadangkala akan drag sehingga 2 minggu sekali menyebabkan aku tidak dapat mengejar rakan sekuliah yang rata-rata adalah telah mengenal huruf. Namun Alhamdulillah aku dapat membaca Al-Quran secara merangkak-rangkak namun tidak aku sambung pembelajaran tajwid. Ustaz ada memberitahu kami, purata rakyat Malaysia hanya 20% sahaja dapat membaca Al-Quran dengan bertajwid dan 80% lagi adalah mereka yang membaca Al-Quran tanpa tajwid.  Aku kononnya berangan sesampainya di Mekah, aku nak khatam Quran dan nak habiskan bacaan 30 juzuk Al-Quran. Namun itu hanya tinggal angan-angan kerana bacaanku masih merangkak-rangkak. Inshaa Allah..aku berdoa suatu hari nanti aku akan lancar bacaan Al-Quran sepertimana anak-anak ku. Sedihnya kerana diri sendiri tidak dapat mengajar Al-Quran kepada anak-anak tetapi mereka sekarang lancar membaca Al-Quran. Aku juga berbangga kerana anak sulungku kini berada di Maahad Tahfiz An-Najihah (MATAN) dan aku berdoa kepada Allah Taala agar anak-anak ku dapat menjadi seorang Al-Hafiz. Amin.

Persediaan ke Mekah? Selain menahan telinga daripada sindiran rakan-rakan akan keadaanku nanti setelah kembali ke Tanah air sama ada aku berubah akhlak untuk mendapatkan umrah yang mabrur. Apa itu umrah mabrur? Apa pentingnya umrah? semua itu masih samar-samar di benakku. Perasaan takut dan bimbang silih berganti. Apa akan jadi pada aku di sana nanti? Bertaubat kepada Allah sebelum ke Tanah Suci, itulah yang paling penting bagiku.

Sebulan sebelum tiba waktu umrah, aku melengkapkan diri untuk menambah pengetahuan dengan menghadiri kursus umrah yang disediakan oleh Faizin Travel pada setiap hari Ahad dan membeli bahan bacaan Buku Rujuka Haji & Umrah Untuk Wanita (Penulis; Dr. Ablah Muhammad Al-Kahlawi) dengan harga RM45.00 di MPH. Aku juga melengkapkan dokumen-dokumen berikut;

1. Renew passport

2. Gambar berlatar belakang black & White bagi tujuan visa umrah (4 keping)

3. Salinan surat nikah (perlu cop Jabatan Agama Islam yang aku dapatkan di Aras 7, Blok E2, Putrajaya)

4. Buku cucuk vaksin (RM150 bagi dua jenis vaksin di klinik As-salam Bangi)

Barang-barang keperluan;

Kain ihram (Telekung)

Stokin

Telekung

Jubah hitam

Seluar hitam

Ubat-ubatan seperti ubat angin, selsema, demam, strepsils

kasut dan beg untuk kasut

seluar dalam/bra dan pad

t-shirt yang ada poket doremon yang dibeli di kedai dekat Warta, bangi

losyen, pelembab bibir, minyak zaitun, pelembab muka, pembersih muka, ubat gigi, berus gigi (toiletteries)


Percaya atau tidak sesampainya aku di sana, aku lebih selesa memakai jubah hitam dan telekung hitam (sebelum pakai jubbah, aku akan pakai seluar cotton hitam dan t-shirt yang ada poket doremon ) serta berstokin dua lapis bagi tujuan untuk elakkan nampak aurat kaki ketika solat. Duit belanja aku bawa RM1000 di taro dalam poket doremon. Beg galas amat penting bagi tujuan simpan kasut ketika masuk masjid dan juga botol air untuk isi air zam-zam. Niatku nanti apabila berada di Mekah, aku tak nak soping. Aku hanya bawa satu telekung putih dan jubbah hitam yang ku pakai sehelai ku beli di Tanah air. Setibanya di Madinah, aku beli jubbah hitam dengan harga yang murah. Ada RM10 yang dijual di hadapan Masjid Nabawi secara lelong dan terpaksa kejar penjual untuk bayar sebab penjual terpaksa lari-lari dengan pihak penguasa tempatan. Aku juga ke Bin Dawood di madinah yang merupakan sebuah bazaar/soping kompleks untuk membeli jubbah Dubai. Ada yang made in China dengan harga RM170 dan jika ori jubbah Dubai berharga RM250 - RM300 sepasang. yang itu aku tak beli lah. Yang harga RM50 - RM100 pun dah cantik dah. ok jer aku rembat 4 lai lagi. Dan aku beli cincin emas dengan harga RM350. Kawan satu opis juga ada kirim beli sejadah (yang macam bentuk beg) dengan harga RM35. Hari pertama di Madinah dengan cuaca sejuk nyaman dan kebetulan pula dengan ke'uzuran'ku menyebabkan aku tidak boleh masuk Masjid Nabi. Oleh yang demikian aku ambil kesempatan jalan-jalan sekitar bazaar masjid Nabi sementara menunggu sahabatku Vee yang menuju ke Raudhah dan aku sekadar lepak sahaja di tangga masjid Nabi.

Hari Pertama di Madinah (1 Januari 2015)

Flight Air Asia yang sepatutnya terbang pada 1 Januari 2015 jam 2.00 pagi telah delay kepada jam 7.00 pagi!..ujian pertama...agaknya sebab naik flight tambang murah kot..tu pasal flight delay sebab nak muat orang..ceh..macam ler keta prebet sapu la pulak. Aku agakla tu pasal delay kot. Sebab AA mesti nak untung kan. Di KLIA2 aku terpaksa tidur di atas mozek sementara nak tunggu check-in jam 4.00 pagi. Tapi air-con sejuk ditambah pula dengan lantai mozek membuatkan aku kesejukkan walaupun pakai baju sejuk kerana tahu waktu Jan-Mac adalah musim sejuk di Tanah Arab khususnya Madinah. Naik flight jam 7.20 pagi pada 1 Januari 2015 dan dihidangkan dengan nasi putih + isi ikan tempura + epal hijau + air mineral membuatkan aku tidak lalu makan dan dah tentu ler akan senang masuk angin. Jam 3.00 petang waktu tempatan, kami tiba di Jeddah setelah 9 jam di atas awan dan perjalanan yang amat-amat memenatkan dengan kerusi yang sempit dan habih lenguih. Sesampai di Jeddah, urusan imigresen amat cepat dan kami dipinta naik bas untuk ke Madinah. Teruja...gembira dan amat-amat teruja menyebabkan aku tak sabar untuk melihat indahnya bumi Madinah dan waktu itu rasa hilang kepenatan walaupun kepala dah mula berdenyut sebab masuk angin. Aku terus telan ubat angin sebiji dan terlena di atas bas. Perjalanan dari Jeddah ke Madinah mengambil masa 5 - 6 jam. Kami juga berhenti di R&R untuk makan dan solat jamak. Kebetulan aku masih 'uzur' jadi aku sekadar temankan Vee di tepi surau R&R sahaja.

Setibanya di Madinah, rezki kami murah, Alhamdulillah, kami diberitahu oleh Ustaz Fadhil (Mutawif TA kami) yang kami sepatutnya menginap di Hotel Mubarak Al-Madinah tetapi sebab penuh maka kami dipindahkan ke Hotel Harmony. Syukur...rezki kami menginap hotel 4 bintang dan berdekatan dengan masjid Nabi. Tak jauh menapak. dan keseronokkan berada di Madinah tidak dapat kugambarkan dengan perkataan. Aku sihat di Madinah, aku gembira di Madinah, makanan juga sedap di Madinah, Jalan-jalan di Madinah juga seronok. Cuaca yang amat baik dan nyaman di Madinah. Aku rasakan seperti honey moon dengan suamiku di Madinah.

Subhanallah...hari pertama aku diuji di Masjid Nabi..

Disebabkan ke'uzuran'ku, di pagi Jumaat (2 Januari 2015) yang hening itu, aku tidak dapat memasuki Masjid Nabi dan aku sekadar tunggu Vee di tepi tangga masjid di dataran. aku disapa oleh sekempulan wanita Arab yang sedang makan sarapan roti dan buah oren. mereka juga mempelawa aku makan walaupun aku dah kenyang tetapi aku dipaksa mengambil roti tersebut yang amat masam cheesenya! aku tak boleh telan. namun ada seorang makcik si sebelahku sedang tidur di kaki lima masjid asik senyum padaku. Wajahnya seperti orang Pakistan. Tapi terlalu tua dan bongkok sabut. Kemudian si perempuan Arab yang kasi roti padaku tadi minta aku jagakan barang-barangnya termasuk seliparnya dan aku terpaksa jaga barang-barang mereka yang terdiri daripada 4 orang dalam kumpulannya. Lama betul makcik Arab tu masuk ke dalam masjid. aku hanya duk usha tengok orang kiri kanan dan aku tidak berzikir, tidak buat apa-apa hanya sekadar duduk tengok orang.

Aku terpikir.."Hmm...lamanya makcik-makcik ni pegi...vee pulak tak kuar-kuar..kang tak pasal2 orang datang mengaku ni selipar dia dan aku dituduh mencuri". Di sini tentu buat hukum hudud...huhuhu..takutnya..Tetiba datang 2 orang perempuan Melayu ..ya Melayu dan orang Malaysia itu datang padaku dan berkata 'owh..terima kasih kerana jagakan selipar saya...ini selipar saya!' hah...what the heck! aku ternganga dan berkata kepada akak dua orang tu yang orang Arab tu minta aku jaga selipar dia...oh nooo...jantung aku dup dap dup dap...aku pegang selipar tu dan kakak tu cakap..tak apa...ini selipar saya...ini selipar kawan saya...tak apa..awak boleh pahala sebab jaga selipar saya...

Pulak dah???!..aku dah gelabah...terpikir kang makcik Arab tu kuar kang mampus aku tak pasal pasal dituduh mencuri. Dua orang kakak dari Malaysia itu berlalu dengan mengambil selipar yang didakwa milik mereka berdua. Aku cuak..terpikir apa perlu aku beritahu pada grup orang Arab tu nanti sebab selipar mereka dah ada orang amik dan..aku confuse...sapa curi selipar sapa ni? Apa perlu aku beritahu mereka sebab cakap pun macam ayam itik..hadoi mak..aku gabra dan terus dail nombor suami aku sedangkan simkad pun aku tak beli lagi,...yang ada line digi yang aku tak reti nak roaming. tut...tut..tut..tak dapat...dup dap dup dap...berdebar..nak minta tolong sapa?? ketika aku terdesak..aku insan yang serba jahil ini menadah kedua-dua belah tangan di atas tangga masjid dan berdoa seperti budak-budak..'Ya Allah...tolonglah aku..tolonglah..biarlah Vee cepat-cepat keluar daripada masjid..tak perlu lama-lama dengan ustazah..biarlah orang Arab ni keluar cepat-cepat ambil barang dia ni Ya Allah...aku takut ya Allah...Setelah berdoa..aku kalih ke kanan...makcik Pakistan yang tua itu pandang aku dan berkata dalam bahasanya yang tidak kufahami..yang aku faham agaknya dia kata...tak apa...pergilah...barang ni saya jaga...hah...again...mana boleh..ini barang orang...aku kalih ke kiri...aku lihat Vee datang pada aku..Ya Allah....secepat kilat Allah makbulkan doa aku!!..ya! Vee telah kuar seorang sahaja dari dalam masjid. aku terus bercerita pada Vee tentang apa yang terjadi dan vee terpinga pinga agaknya tak paham apa yang nak aku sampaikan sebab aku dah gabra dah..habis bercerita...kemudian sekempulan makcik Arab tu datang pada aku dengan berkata dalam bahasanya yang tak aku fahami dan dengan menggunakan isyarat badan dan tangan yang mereka kat dalam solat dan berterima kasih padaku sebab jaga barang dia. Aku agakla kan..terus sahaja aku mengangguk dan tarik Vee keluar dari situ. Tak sanggup lagi aku lama-lama di situ takut makcik Arab tu sedar yang selipar mereka dah tak ada...hohoho...sapa punya selipar dan sapa amik selipar sapa..itu hingga kini menjadi tanda tanya...ini memang pelik kerana bagi aku apa yang terpikir di fikiran..maka itu yang akan terjadi di Tanah suci Madinah Al-Munawwarah.

Alhamdulillah..hari ke 2 aku di Madinah, aku dah suci dari 'keuzuran' dan dapatlah aku masuk ke MasjiNabawi. Ya..baharulah aku sadar rupanya terlalu banyak fadhilat apabila berada di Madinah.

Madinah di mana bersemadi jasad Rasullullah S.A.W yang amat dikasihi oleh Allah Taala. itu aku tak tahu dan sekarang baharu aku tahu. Rasullullah SAW tidak pernah sakit semasa hayatnya. Rasullullah SAW hanya demam panas sebelum dijemput oleh Allah Taala. Menurut Ustaz Fadhil...Rasullullah SAW amat sayang kepada umatnya..Ketika Rasulullah sedang gering, hadir Malaikat Jibril AS. Namun Siti Fatimah R.A tidak mengizinkan Jibril A.S masuk kerana tidak mahu menerima tetamu yang tidak dikenali. Namun rasullullah SAW mohon agar Siti Fatimah membenarkan pemuda itu masuk dan memberitahu kepada Fatimah RA bahawa itu adalah Jibril AS yang datang untuk menjemput Rasullulah untuk mengadap Ilahi. Menangis Fatimah RA setelah tahu bahawa Ayahdanya akan "pergi".

Kemudian, ketika Jibril AS mengadap Rasulullah SAW..Jibril AS memaklumkan bahawa semua pintu syurga dibuka...semua pintu neraka ditutup...beribu-ribu bidadari syurga sedang bersiap sedia menunggu Rasulullah diangkat mengadap Allah Taala..namun Rasulullah meminta agar Jibril pergi mengadap Allah Taala dan meminta untuk sampaikan pertanyaan..."apakah yang akan tinggal pada umatku yang terkemudian setelah kewafatanku nanti?"

Jibril AS pun pergi dan kemudiannya kembali sekali lagi setelah menyampaikan pertanyaan Rasulullah SAW kepada Allah Taala. sebelum Jibrail mencabut nyawa Rasullullah SAW...Nabi SAW bertanya kepada Jibril sekali lagi, "Wahai Jibril..apakah yang akan tinggal kepada umatku setelah aku meninggal dunia nanti?" Kemudian, Jibril memaklumkan kepada Rasullullah SAW bahawa jasad Rasulullah tidak akan diangkat ke langit...akan kekal di bumi Madinah. Allah Taala memerintahkan, setiap kali umat Nabi SAW dating menziarahi maqamnya dan member salam pada Nabi SAW, maka setiap kali itulah roh akan ditiupkan ke dalam jasad Rasullullah SAW untuk Rasullullah SAW menjawab SETIAP salam daripada umatnya  yang datang menziarahi maqamnya. Subhanallah...

Maknanya,…setiap kali kita sebagai umat Rasullullah SAW datang menziarah dan memberi salam kepada Nabi SAW di maqamnya I raudhah, maka Nabi kita akan ditiupkan roh kembali dengan izin Allah untuk menjawab salam kita! Maknanya Rasulullah SAW hidup di bawah sana untuk menjawab salam kita…dan Allah Taala berjanji..bahawa umat Muhammad SAW yang datang menziarah di maqam Rasullullah dan memberi salam kepada Rasululllah maka akan diberikan SYAFAAT Nabi SAW di akhirat kelak! Subhanallah....betapa sayangnya Rasulullah SAW kepada setiap umatnya walaupun Rasulullah SAW telah wafat namun Allah Taala berjanji itulah yang akan kita dapat sebagai umat Nabi SAW kerana kita tak pernah jumpa Nabi SAW namun Nabi SAW bersabda, hadirnya kita sebagai umatnya ke maqamnya setelah kewafatannya seolah-olah kita sebagai umatnya ini menziarahi Rasulullah seperti dia hidup!

Ya dan ini memang betul sebab itu janji Allah Taala kepada Rasulullah, dan betapa sayangnya Rasulullah SAW kepada kita. Menangis aku apabila mengetahui hal ini daripada mutawwif TA. Rasullullah SAW amat sayangkan kita dan kita patut merebut peluang ini untuk dapatkan SYAFAAT Nabi SAW...berziarahlah ke maqamnya. Berselawatlah ke atasnya kerana SYAFAAT Nabi SAW yang kita inginkan. Subhanallah.

Perjalanan umrahku banyak menjawab persoalan yang bermain di fikiranku sebelum ini. Terjawab sudah. Betapa orang yang jahil sepertiku ini diberi peluang oleh Allah Taala untuk hadir sebagai tetamu-Nya. Hadir untuk bertaubat memohon keampunan atas dosa-dosa yang telah lalu. Hadir untuk beribadah kepada-Nya...Hadir untuk bertaubat dengan sebenar-benar taubat..namun sehingga kini jauh di sudut hatiku terasa aku masih lagi insan berdosa sebab apabila memikirkan apa yang telah kulakukan dahulu teramat takut ku rasakan kerana neraka adalah tempat bagi orang yang berdosa. Ya Allah ..ampunilah dosaku Ya Allah...Sesungguhnya azab Allah amatlah pedih...Allah Huakhbar! LABBAIKALLAH HUMMA LABBAIK!

Apa yang paling ku ketahui jua daripada mutawif bahawa di Madinah, najis tidak disalurkan ke dalam bumi Madinah tetapi pihak Kerajaan Arab Saudi telah membuang najis manusia ke padang pasir yang jauh dari bumi Madinah iaitu kalau tak silap aku..nama tempat itu adalah Juffah. Bumi Madinah adalah aman dan sejahtera. Malahan Rasulullah SAW telah berdoa bahawa orang-orang yang tinggal di Madinah akan aman sejahtera...akan sihat walafiat..habuk-habuk yang disedut ke dalam rongga hidung kita adalah ubat kepada kita. bukan penyakit. Itulah doa Rasulullah SAW. Subhanallah.

Semua orang akan rindu untuk bertamu lagi kedua-dua Tanah suci itu...dan itulah doa aku di depan Kaabah agar aku dijemput lagi oleh Allah Taala. Aku ingin mengerjakan umrah dan haji..aku ingin mengejar umrah dan haji yang mabrur. Aku rasakan umrahku kali ini tidak sempurna dan aku ingin kembali lagi ke sana...dengan izin-Mu...Ya Allah.

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

TAK BAI THAILAND

KUALA LIPIS PAHANG

SRI AMAN SARAWAK BORNEO